Jaką sól wybrać?

18. 01. 04
Odsłony: 351

Autor: Małgorzata Jeziorek

Według WHO powinniśmy spożywać dziennie nie więcej jak 5 g soli, tymczasem przeciętny Polak zjada ponad 7 g soli w ciągu dnia! Dodajemy  ją nie tylko przy gotowaniu, ale zjadamy także z gotowymi produktami. Należą do nich wszelkiego rodzaju konserwy, wędliny, słone przekąski, zupy w proszku, zupki chińskie, dania gotowe i wiele innych.

Jak zatem ograniczyć spożycie soli z dietą? Przede wszystkim nie kupować gotowej i przetworzonej żywności, a sosy i zupy robić samemu. Część soli w potrawach warto zastąpić innymi przyprawami. Dzięki dodatkowi ziół, ostrych przypraw, możliwe jest ograniczenie dosalania potrawy nawet o połowę. Jednak całkowicie wyeliminować się jej nie da. Na rynku istnieją różne alternatywne odmiany tradycyjnej soli, które można wprowadzić do swojej kuchni w celu wzbogacenia smaku potraw, jak i zmniejszenia podaży sodu w codziennej diecie.


Sól morska


Inaczej nazywana białym złotem. Dzięki naturalnemu procesowi otrzymywania polegającemu na odparowaniu wody morskiej, zachowuje ona cenne właściwości, których nie posiada zwykła sól kuchenna. Sól morska zawiera naturalny magnez, który zapobiega zbrylaniu się jej, a więc sól dłużej pozostaje sypka. Oprócz tego zawiera także mangan, cynk, wapń, żelazo. Sól morska zawiera mniej sodu niż tradycyjna, ale za to ma wyrazistszy smak i może być używana w mniejszych ilościach niż sól kuchenna.

Sól morska niskosodowa potasowa


Sól morska niskosodowa zawiera o 30% mniej sodu od soli tradycyjnej. Powstała z myślą o osobach cierpiących na choroby układu krążenia. 15% produktu stanowi potas (chlorek potasu), co zapewnia dodatkową dawkę tego pierwiastka w codziennej diecie przyczyniając się do stabilizacji ciśnienia tętniczego krwi.  Jest także wzbogacana w jod, tak jak zwykła sól kuchenna. Jej smak jest delikatnie gorzkawy, ale warto wzbogacać nią smak potraw. Powinny unikać jej osoby cierpiące na choroby nerek.

Sól himalajska


Ten rodzaj soli jest uważany za najczystszy na Ziemi. Ma jasnoróżowy kolor i wyglądem przypomina diament. Sól ta nie podlega żadnym procesom chemicznym, nie jest również wzbogacana w dodatkowe substancje. Sól himalajska została uznana za jedną z najzdrowszych na świecie ze względu na dużą zawartość pierwiastków, w tym jodu, magnezu, wapnia i żelaza. Jest całkowicie wolna od zanieczyszczeń. Wspomaga układ krwionośny, reguluje ciśnienie tętnicze, ma działanie odtruwające i oczyszczające z metali ciężkich. Jest subtelna w smaku, ale jednocześnie wyrazista i delikatna. Nadaje się do codziennego spożywania, ale jej właściwości są także wykorzystywane w ośrodkach SPA na całym świecie.

Czarna sól (kala namak)


Czarna sól to odmiana tradycyjnej różowej soli himalajskiej. Powstaje w wyniku prażenia soli himalajskiej w temperaturze powyżej 800 stopni Celsjusza z dodatkiem węgla drzewnego. Na skutek reakcji chemicznych wydzielają się związki siarkowe, które odpowiadają za jajeczny posmak soli. Stanowi ona świetny dodatek do wegańskich dań jako zamiennik jajek, np. do tofucznicy, wegańskich jajek czy wegańskiej sałatki jarzynowej.
Głównym składnikiem tego rodzaju soli jest chlorek sodu (98%). Resztę stanowią siarczan sodu, siarczek żelaza i siarkowodór.  

Sól ziołowa jodowana


Komponuje się ją z mieszanki soli jodowanej i ziół. W jej skład wchodzą między innymi bazylia, lubczyk, tymianek, pietruszka, cząber, oregano, gorczyca, czarny pieprz. Polecana jest do sałatek, sosów, mięs i zup jako urozmaicenie tradycyjnego smaku.

Sól kamienna


Sól kamienna powstaje w wyniku wytrącania się halitu z mórz pod wpływem ich odparowania. W efekcie dochodzi do powstania złóż solnych. Jest nieoczyszczona, nieprzetworzona i bogata w minerały, takie jak żelazo, wapń, magnez, cynk, potas. Głównym składnikiem jest chlorek sodu.

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 4.50 (1 Vote)


Reklama testowa
Do góry