Czym słodzić?

18. 01. 04
Odsłony: 413

Autor: Małgorzata Jeziorek

Cukier jest podstawowym składnikiem w wielu domach – to wiemy od dawna. Ale rzadko wspomina się, że dorosła osoba zjada codziennie około 27 łyżeczek słodkiego kryształu, czyli 50 kg w ciągu roku!

Cukier do herbaty, cukier do zupy, cukier do ... setek innych produktów. To przecież wcale nie tak dużo. Jednak zapominamy, że dodatek cukru jest w całej gamie artykułów spożywczych, w których nawet się go nie spodziewamy. Rekordziści? Jogurty owocowe, ketchup, płatki śniadaniowe dla dzieci, wody smakowe i napoje gazowane m.in. typu coca cola. To tylko kilka z nich. Cukier jest dodawany prawie wszędzie i to w ilościach niebotycznych. Niestety dla wielu osób wymienione produkty to czasami podstawa codziennej diety. A więc czy da się bez tych wszystkich produktów i w ogóle bez cukru? Otóż tak. I to całkiem prosto. Po pierwsze czytanie etykiet. Jeśli widzimy, że cukier jest wymieniony jako jeden z pierwszych lub pierwszy składnik na liście to od razu odłóżmy taki produkt na półkę. Jogurt można kupić naturalny bez cukru i dołożyć do niego świeże lub mrożone owoce. Płatki śniadaniowe czekoladowe, miodowe i inne ulepki można zastąpić płatkami naturalnymi (owsianymi, jaglanymi, żytnimi i wieloma innymi), dodać świeże lub suszone owoce i będą równie smaczne jak te sklepowe. Kolorowe napoje to morze cukru. Wiele osób nie przepada za smakiem wody mineralnej, ale można ją urozmaicić dodając do niej kawałki świeżych owoców, mięty, soku z cytryny, a nawet odrobinę miodu. Taka woda naprawdę zaczyna smakować i już pokilku dniach można odzwyczaić się od słodkich wód. A co z ketchupem? Też się da! Letnie pomidory plus kilka słoików i mamy zapas ketchupu na całą zimę.

Pomysłów jest cała masa. Ale co zrobić kiedy zamarzy nam się upieczenie domowego ciasta? Na to też jest sposób. Poniżej zostały wymienione dostępne i powszechne zamienniki tradycyjnego cukru białego. Niektóre z nich można śmiało dodawać do ciast, wypieków i deserów.   

Stewia


Związki słodzące w stewii to glikozydy stewiolowe. Są one około 300 razy słodsze od tradycyjnego cukru. Wykorzystanie stewii w przemyśle spożywczym jest szerokie. Roślina ta jest składnikiem produktów żywnościowych wymagających obróbki termicznej. W warunkach domowych należy używać stewii do potraw poddawanych gotowaniu, pieczeniu lub pasteryzacji. Najczęściej stanowi dodatek do pieczenia ciast, do słodzenia herbaty lub kawy, a całe liście nadają się do żucia ze względu na mentolowy posmak. Stewia nie zawiera kalorii w związku z tym polecana jest osobom z nadwagą i otyłością. Jest naturalnym słodzikiem, nie wpływającym na poziom glukozy we krwi po jej spożyciu, a nawet może obniżyć glikemię poposiłkową oraz wspomagać wydzielanie insuliny w komórkach trzustki. W badaniach wykazano, że może także obniżać ciśnienie u osób z nadciśnieniem tętniczym. Rozkład stewii następuje w jelicie grubym, gdzie stanowi pożywkę dla korzystnych dla nas bakterii. Roślina ta jest produktem zapobiegającym próchnicy. Stewia nie ulega rozkładowi w jamie ustnej do kwasów, które powodują uszkodzenie szkliwa. Ma ona działanie antyseptyczne i pozytywnie wpływa na skład mikroflory jamy ustnej. Ponad to może dostarczyć składników mineralnych, takich jak żelazo, mangan, miedź, cynk. Stewia wykazuje działanie przeciwgrzybicze oraz przeciwbiegunkowe.

Ksylitol


Ksylitol to przedstawiciel alkoholi polihydroksylowych nazywany cukrem brzozowym. Posiada niewielką ilość kalorii i może być wykorzystywany jako zamiennik cukru w stosunku 1:1. Wykazuje działanie przeciwpróchnicze, ponieważ ogranicza ilość i kontakt drobnoustrojów z powierzchnią szkliwa. Zalecany w leczeniu suchości jamy ustnej ze względu na zwiększanie wydzielanie śliny. Dzięki powolnemu procesowi wchłaniania i metabolizowania stabilizuje poziom glukozy we krwi i obniża poziom insuliny. Ponad to ksylitol opóźnia opróżnianie żołądka, dlatego może być środkiem wspomagającym w procesie redukcji masy ciała. Ze względu na to, że jest przekształcany do glukozy i glikogenu może być wykorzystywany w celu odbydowania zasobów energetycznych przy intensywnym wysiłku fizycznym. Spożywanie ksylitolu w większej ilości może powodować biegunkę, wzdęcia lub niestrawność. Bezpieczna dawka to ok. 15g dziennie(3 łyżeczki). Może stanowić dodatek do ciast i deserów.

Erytrytol


Erytrytol to naturalna słodka substancja występująca np. w kukurydzy, winogronach, gruszkach, melonach i innych owocach. Erytrytol jest pozyskiwany w procesie naturalnej fermentacji. Należy do tej samej grupy polioli jak ksylitol. Osiąga ok. 75% słodkości cukru tradycyjnego. Zazwyczaj jest wykorzystywany do słodzenia, pieczenia lub gotowania. Erytrytol nie zawiera kalorii, a jego indeks glikemiczny wynosi zero w związku z czym nie jest przyswajany przez organizm. Wykazuje działanie przeciwpróchnicze. Nie powoduje działania przeczyszczającego oraz nie uzależnia. Nie wykazuje negatywnych skutków na organizm ludzki. Wyróżnia się działaniem antyoksydacyjnym, a więc przyczynia się do opóźniania procesów starzenia się komórek organizmu.  

Melasa z karobu


Melasa to gęsty, aromatyczny syrop o karmelowym posmaku. Jest gęstą, brunatną cieczą. Proszek z karobu to substytut kakao zastępujący czekoladę w wypiekach. Inaczej nazywany chlebem świętojańskim. Melasa to naturalny produkt otrzymywany z karobu. Charakteryzuje się zawartością witamin z grupy B i E oraz składników mineralnych takich jak: magnez, żelazo, wapń, potas, fosfor, sód. Często stanowi dodatek do ciast, deserów i napojów. Wpływa na poprawę funkcji trawiennych oraz  łagodzi objawy refluksu. Dzięki obecności antyoksydantów wzmacnią odporność. Ponad to melasa wspomaga leczenie kaszlu i przeziębienia ze względu na działanie wykrztuśne. Jest naturalnym słodzikiem, dlatego mogą stosować go diabetycy. Nie zawiera kofeiny, dlatego może być bezpiecznie stosowana przez osoby z nadciśnieniem tętniczym.

Cukier kokosowy


Cukier kokosowy inaczej nazywany palmowym to alternatywa dla cukru białego.  Wytwarzany z palmy kokosowej jest bogaty w witaminy (B1, B2, B3, B6, C), minerały (potas, cynk, żelazo) i aminokwasy. Ma niezwykle bogaty aromat urozmaicający smak deserów, ciast, napojów, potraw curry, sosów. Cukier kokosowy głównie składa się z sacharozy, fruktozy i gluzkozy. W smaku przypomina cukier brązowy.  Cechuje się niskim indeksem glikemicznym, dlatego nie wywołuje wzrostu glukozy we krwi po spożyciu. Jednakże w skład cukru kokosowego wchodzi między innymi fruktoza, stanowiąca niezbyt korzystną alternatywę dla zwykłego cukru. Nadmiar fruktozy w diecie przyczynia się do rozwoju otyłości, zespołu metabolicznego, cukrzycy i chorób sercowo-naczyniowych. Jedyne co odróżnia cukier kokosowy od zwykłego to proces wytwarzania, czyli naturalna produkcja. Jest on zdrowszy niż tradycyjny rafinowany biały kryształowy cukier, lecz zdecydowanie gorsza alternatywa dla tradycji.  

Cukier trzcinowy


Cukier ten powstaje z trzciny cukrowej. Otrzymywany jest w wyniku oczyszczania trzciny, dlatego też ostatecznie w skład tego cukru wchodzi głównie sacharoza, będąca również składnikiem cukru białego. Jedyną różnicę stanowi obecność niewielkiej ilości minerałów w cukrze trzcinowym, których ilość jest na tyle znikoma, że nie wywołuje korzystnego wpływu na organizm ludzki. Brązowy kolor cukru pochodzi od melasy, która nie zostaje usunięta w procesie produkcji. Popularność tego rodzaju cukru jest wyłącznie komercyjna i jest on mylnie oceniany jako zdrowa alternatywa dla klasycznego cukru.

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)


Reklama testowa
Do góry