Bilansowanie diety wegetariańskiej

17. 09. 17
Odsłony: 535


Autor: Agata Soroczyńska

Decyzja o przejściu na dietę wegetariańską powinna być dobrze przemyślana, a w niektórych przypadkach skonsultowana także z lekarzem lub dietetykiem. O dodatkową poradę powinny zadbać osoby leczące się z powodu chorób przewlekłych lub będące w szczególnym stanie fizjologicznym – np. ciąża.

Rezygnacja z mięsa oznacza przerwanie dostawy dobrze przyswajalnego białka, a także mikro i makroelementów. Dlatego tak ważne jest odpowiednie komponowanie jadłospisu diety roślinnej i jej bilansowanie. Pozwoli to na dostarczanie wszystkich niezbędnych składników odżywczych i mineralnych.

Skąd czerpać białko na diecie wegetariańskiej?


Źródłami białka w diecie wegetariańskiej, poza mlekiem, nabiałem oraz jajkami są także nasiona roślin strączkowych, a w mniejszej ilości zboża. Do nasion roślin strączkowych należą: ciecierzyca, fasola, bób, groch, soja, soczewica. Niestety roślinne źródła białka nie zawierają odpowiedniej kompozycji aminokwasów. Aby stworzyć jak najbardziej pełnowartościowe białko, należy łączyć ze sobą różne jego źródła. W tym przypadku można w jednym posiłku uwzględnić produkt zbożowy z dodatkiem roślin strączkowych lub mleka. Najlepszą kompozycję aminokwasów posiada soja wraz z jej przetworami, dlatego zaleca się brać ją pod uwagę w tworzeniu wegetariańskiego menu. Poza soją dużo białka zawiera także groch oraz coraz bardziej popularna komosa ryżowa.

Węglowodany


Ten składnik odżywczy jest spożywany w dużych ilościach w diecie wegetariańskiej, dlatego nie należy obawiać się o jego niedobory. Znajdziemy go w zbożach, owocach, warzywach, oraz w wyżej omawianych nasionach roślin strączkowych.

Dieta wegetariańska a tłuszcze


Tłuszcz w diecie należy ograniczać, ale nie oznacza to, że należy z niego całkowicie rezygnować. Jest on nam niezbędny m.in. jako materiał zapasowy lub jako budulec błon komórkowych. Niestety zwiększone jego spożycie może sprzyjać powstawaniu wielu chorób m.in. cukrzycy typu drugiego, otyłości oraz schorzeń związanych z układem sercowo-naczyniowym. Najwięcej tłuszczu znajduje się w produktach odzwierzęcych, czyli w mięsie, podrobach, nabiale. Dieta Polaków jest bogata w te produkty. Rezygnując z mięsa, ograniczamy tłuszcze, co może wpłynąć pozytywnie na nasze zdrowie. Na diecie wegetariańskiej zaleca się natomiast spożywanie olejów, takich jak: rzepakowy, oliwa z oliwek, lniany, kokosowy. Tłuszcze znajdziemy również w orzechach.

Talerz zdrowia


W komponowaniu roślinnych posiłków warto posłużyć się metodą tzw. talerza zdrowia. Podziel swój talerz na 4 części i każdą ćwiartkę zapełnij odpowiednio: zbożami, warzywami, nasionami roślin strączkowych, owocami. W ten sposób posiłek będzie zawierał zarówno dobrze skomponowane białko, jak i dużą ilość mikro i makroelementów. Metoda ta dotyczy głównie diety wegańskiej, która jest odmianą wegetarianizmu, gdzie rezygnuje się ze wszystkich produktów spożywczych pochodzenia zwierzęcego. Będąc wegetarianinem, jak najbardziej można stosować się do tej metody, nie bojąc się o wystąpienie ewentualnych niedoborów.

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)


Reklama testowa
Do góry