Wegetariańska piramida żywienia

17. 08. 13
Odsłony: 379


Autor: Agata Soroczyńska

Celem piramidy żywienia jest pokazanie, ile należy spożywać poszczególnych produktów żywnościowych w ciągu dnia oraz w jakich proporcjach. Istnieje wiele tego typu piramid, które są tworzone dla różnych grup ludzi ze względu na ich wiek, stan fizjologiczny, preferencje żywieniowe lub też uprawianą aktywność fizyczną.

Wszystkie piramidy posiadają ten sam schemat. U podstaw leżą produkty, które powinny być spożywane w największych ilościach, natomiast szczyt piramidy stanowią grupy produktów, których zaleca się spożywać jak najmniej lub należy ich unikać.

W tym artykule zostanie omówiona piramida żywieniowa dla osób stosujących dietę wegetariańską.

Aktywność fizyczna


Zazwyczaj podstawę piramidy stanowi aktywność fizyczna. Również w tym wariancie zaznacza się, aby aktywność stanowiła ważny element każdego dnia. Zaleca się przeznaczać dziennie na ćwiczenia minimum 30 minut. Dzięki temu zmniejszy się ryzyko wystąpienia chorób związanych z układem krążenia, a także wpłynie to pozytywnie na utrzymanie prawidłowej masy ciała.

Nawadnianie


Napoje, a przede wszystkim woda, powinny być dostarczane do organizmu każdego dnia w ilości od 1,5 do 2 l dziennie. Należy pamiętać również o przyjmowaniu płynów w trakcie trwania wysiłku fizycznego, jak i zaraz po jego zakończeniu.

Warzywa


Podstawę diety wegetariańskiej stanowią warzywa. W ciągu dnia powinno się spożywać ok. 400 gramów lub można podzielić tę ilość na 3 porcje. Warzywa, które są bogatym źródłem witamin, składników mineralnych, a także antyoksydantów mogą chronić organizm przed wolnymi rodnikami, które odpowiadają za występowanie stanów zapalnych.

Owoce


Tak samo, jak warzywa są źródłami witamin, składników mineralnych oraz antyoksydantów, wpływających korzystnie na stan zdrowia organizmu. Ich dzienna podaż nie powinna przekraczać więcej niż 2 porcje dziennie lub 300 gramów.

Zboża oraz ziemniaki


Kolejny szczebel wegetariańskiej piramidy żywienia stanowią zboża, a także ziemniaki. Produkty te, posiadają w swoim składzie witaminy z grupy B. Ich niedobór w diecie roślinnej jest częsty, dlatego zaleca się, aby spożywać je w 2-3 porcjach dziennie.

Nasiona roślin strączkowych, soja oraz orzechy


Ta grupa produktów jest bogata przede wszystkim w białko. Zaliczyć do niej należy: soję oraz jej przetwory, różnego rodzaju fasole, ciecierzycę, soczewicę. Dzienna podaż tych produktów spożywczych powinna wynosić 1-2 porcje. Orzechy zaleca się spożywać i ilości 30-60 gramów dziennie.

Tłuszcze


Zaliczymy do nich oleje roślinne, a także masło oraz margaryny. Oleje zawierają m.in. kwasy tłuszczowe omega 3, a masło witaminy rozpuszczalne w tłuszczach. Tłuszcze można spożywać w ilości od 2 do 4 łyżek na dzień.

Jajka oraz produkty nabiałowe


Według wegetariańskiej piramidy żywienia ta grupa produktów powinna znajdować się w jadłospisie sporadycznie. Jednakże nie należy z nich całkowicie rezygnować, ze względu na zawartość białka, a w przypadku jajek jest to białko najlepiej przyswajalne.

Alkohol oraz słodycze


Produkty te ze względu na małą wartość odżywczą należy spożywać okazjonalnie, oraz w małych ilościach. Dostarczanie ich w zbyt dużych ilościach może przyczynić się do powstawania m.in. otyłości, cukrzycy typu II, a także może wpływać negatywnie na układ sercowo-naczyniowy.


Źródło: http://www.vegepolska.pl/piramida-zywieniowa/

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)


Reklama testowa
Do góry